Και το 2005 είχε ανακινηθεί θέμα δρόμου «Μεγαλόπολη-Αρχαία Ολυμπία», αλλά ναυάγησε!

Με την ευκαιρία της εξαγγελίας από την Περιφέρεια Πελοποννήσου μιας νέας εξ υπαρχής οδικής αρτηρίας «Μεγαλόπολη-Αρχαία Ολυμπία», μέσω Ανδρίτσαινας, που απομονώνει όλη τη Γορτυνία, ενώ παράλληλα αποδυναμώνει κάθε προσπάθεια  ολοκλήρωσης και βελτίωσης της Εθνική Οδού Βυτίνας – Αρχαίας Ολυμπίας (ακόμα και αν υπάρχει πλέον μικρή ελπίδα), ανατρέξαμε στο αρχείο της εφημερίδος μας και είδαμε ότι και πριν από …17 χρόνια είχε ανακινηθεί παρόμοιο θέμα. Μάλιστα είχε διαφορετική μορφή από την σημερινή προτεινόμενη, …. η οποία εξοστρακίζει εντελώς τη Γορτυνία!

Τότε από το ΥΠΕΧΩΔΕ είχε γίνει μια προκαταρκτική μελέτη για έναν παραποτάμιο με τον Αλφειό Οδικό άξονα Μεγαλόπολη – Αρχαία Ολυμπία (μέσω Καρύταινας – Βλαχόρραφτη – όρια χωριών Ηραίας), που βεβαίως δεν την απέρριπταν εντελώς οι τοπικοί φορείς, αλλά με την προϋπόθεση να προηγηθεί η ολοκλήρωση της Εθνική Οδού, που πρωτοδιανοίχθηκε αρχές του 20ου αιώνα!

Παρά ταύτα και τότε υπήρξε καθολική αντίδραση των φορέων της Γορτυνίας (Δήμων και Συλλόγων), που είχε ως αποτέλεσμα ο τότε Υπουργός ΥΠΕΧΩΔΕ Γ.Σουφλιάς να κάνει πίσω!

Μάλιστα στις 3 Απριλίου 2005, στον Πνευματικό Κέντρο Γορτυνίων στην Αθήνα (Παγγορτυνιακή Ένωση), είχε γίνει ευρεία σύσκεψη με πρωτοβουλία της Πανθελπουσιακής Ένωσης, της Παγγορτυνιακής και της εφημερίδος «ΓΟΡΤΥΝΙΑ», παρουσία Αρκάδων πολιτικών, Δημάρχων της Γορτυνίας και εκπροσώπων 50 και πλέον Γορτυνιακών Συλλόγων. Όλοι απέκλεισαν κάθε άλλη εναλλακτική λύση και επέμεναν στην διατήρηση της οδού στην υπάρχουσα χάραξη, με τις απαραίτητες παρακάμψεις οικισμών, με πρώτη αυτή των Λαγκαδίων. Στο τέλος εξέλεξαν 7μελή Συντονιστική Επιτροπή που έστειλε μετά ψήφισμα διαμαρτυρίας παντού, ενώ και ο παριστάμενος τότε Βουλευτής Αρκαδίας Ανδρέας Λυκουρέντζος ενημέρωσε σχετικά τον κ. Σουφλιά.

Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Το Προεδρείο της Σύσκεψης αποτελούμενο από αριστερά από τους κ.κ.Θεοδ.Γιαννακόπουλο, Κων/νο Καλύβα και Ηλία Γιαννικόπουλο

Στη σύσκεψη της 3/4/2015 πρώτος πήρε το λόγο ο τότε Πρόεδρος της Πανθελπουσιακής Θεόδωρος Γιαννακόπουλος, ο οποίος αφού εξέφρασε την πλήρη αντίθεσή του στην εναλλακτική λύση του ΥΠΕΧΩΔΕ για νέα χάραξη της Εθν. Οδού Αρχ. Ολυμπίας – Τριπόλεως μέσω Μεγαλοπόλεως, τόνισε μεταξύ των άλλων: «Αν τελικά αυτή η σκέψη πραγματοποιηθεί και εμείς την αποδεχθούμε και δεν αντιδράσουμε θα είναι τραγική για την περιοχή μας. Θα βάλει τη Γορτυνία στο περιθώριο και την απομόνωση. Η ανάπτυξη και η αναβάθμιση που ονειρευόμαστε θα παραμείνει όνειρο. Η Γορτυνία θα κρατήσει για πολλά χρόνια ακόμη την πρώτη θέση της φτωχότερης επαρχίας της Ευρώπης. Πήραμε δε την πρωτοβουλία και οργανώσαμε αυτή τη συγκέντρωση σε συνεργασία με την εφημερίδα ΓΟΡΤΥΝΙΑ γιατί πιστεύουμε ότι και εσείς, όπως όλοι οι συμπατριώτες μας Γορτύνιοι που εκπροσωπούμε έχουμε τις ίδιες ανησυχίες και προβληματισμούς για την πορεία της Γορτυνίας».

Μετά πήρε τον λόγο ο Εκδότης της εφημερίδος «Γορτυνία» και επίτιμος Πρόεδρος της Παγγορτυνιακής Κώστας Καλύβας, ο οποίος παρουσίασε αρκετά στοιχεία, ενώ αποτύπωσε και μια σαφή εικό­να της τότε καταστάσεως της Εθνικής Οδού. Ειδικότερα τόνισε:

  • Η. Ε.Ο. Αρχαία Ολυμπία – Βυτίνα – Αθήνα είναι 265 χιλ. και η Ε.Ο. Αρχ. Ολυμπία – Πάτρα – Αθήνα είναι 327, δηλαδή 62 χιλ. διαφορά υπέρ της πρώτης διαδρομής!
  • Στην υπάρχουσα Ε.Ο. έχουν διαπλατυνθεί τα τμήματα: 1) Τρί­πολη – Είσοδος Λαγκαδίων, 2) Άνωθεν γέφυρας Κουτσομύλη Λευκοχωρίου έως Κοκλαμά, με σοβαρές όμως κακοτεχνίες και 3) Λούβρο – Λιναριά έως Πύργο.
  • Απομένουν για διαπλάτυνση – ασφαλτόστρωση τα τμήματα: Λαγκάδια – Λευκοχώρι και Λούβρο – Κοκλαμά, συνολικού μή­κους με τις απαραίτητες παρα­κάμψεις, περίπου 25 χιλιόμετρα.
  • Η Ε.Ο. έχει χαρακτηρισθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ το 2002 ως “βασικός τουριστικός άξονας”, εντασσόμενος στο κλειστό κύκλωμα Αθήνα – Κόρινθος – Πάτρα – Αρχ. Ολυμπία – Λαγκάδια- Μυκήνες – Αρχαία Κόρινθος – Αθή­να.
  • Η χρησιμότητα της Εθνικής Οδού είναι τεράστια, αφού από αυτήν ξεκινούν και όλοι οι παράδρομοι για τα περισσότερα χωριά της Γορτυνίας.
  • Από το 1996 έχουν δοθεί πολλές υποσχέσεις και διαβεβαι­ώσεις για ολοκλήρωση της Ε.Ο. αλλά ουδέποτε τηρήθηκαν. Τότε ο Υπουργός ΥΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς, ανακάλυψε …κοινωνικό πρόβλημα στα Λαγκάδια και είδε ως εναλλακτική λύση μέσω Μεγαλοπόλεως!!

Στην συνέχεια πήραν τον λό­γο κατά σειρά οι εξής:

– ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ (Πρόεδρος Παγγορτυνιακής): Ανέφερε ότι η Ένωση διαμαρτυρήθηκε έντονα να μην αλλάξει πορεία η Εθνική Οδός Αρχ. Ολυμπίας – Τριπόλεως.

– ΔΗΜ. ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ (Γεν. Γραμ. Κοιν. Ασφαλίσεων): «Ο δρόμος πρέπει ν’ακολουθήσει την σημερινή του πορεία και να γίνει σύγχρονος. Δικαιούται τις δικές της επενδύσεις η Γορτυνία, που αν δεν ολοκληρωθεί η υπάρχουσα Ε.Ο. ξεχάστε την ως περι­οχή! Ολοι να υπογράψουμε το ψήφισμα που θα εκδοθεί».

– ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΥΚΟΥΡΕΝΤΖΟΣ (Βουλευτής Αρκαδίας): «Συμφωνούμε, προσυπογράφουμε, συνεργαζόμαστε στενά. Θεωρείστε με ενεργό συμπαραστάτη της όλης προσπάθειας».

Στη συνέχεια πήραν το λόγο οι τότε πολιτευτές Γιώργος Παπαηλιού, Ιωάννης Γιαννόπουλος και Πέτρος Ζούνης, οι Δήμαρχοι Τροπαίων Ιωάννης Παπασταματίου και Λαγκαδίων Ευστάθιος Κούλης, καθώς και Πρόεδροι Κοινοτήτων και Συλλόγων που μίλησαν στο ίδιο περίπου πνεύμα.

Στο τέλος εξέλεξαν Συντονιστική Επιτροπή εκ των Δημάρχων που συγκροτούσαν τον τότε  Σύνδεσμο Ανάπτυξης Λάδωνα:  Ι. Παπασταματίου Τροπαίων, ως Προέδρου, Ηλία Αποσκίτη Κοντοβαζαίνης, Βασίλη Κουρσαράκου Κλείτορος και Ευστάθιου Κούλη Λαγκαδίων, του Προέδρου της Παναρκαδικής Ομοσπονδίας Γ.Τζινιέρη, του Προέδρου της Παγγορτυνιακής Ενώσεως Ηλία Γιαννικόπουλου και του Εκδότου της εφημερίδος «Γορτυνία» Κων. Καλύβα.

Η Επιτροπή αμέσως μετά συνέταξε ψήφισμα διαμαρτυρίας και ξεκίνησε σειρά συναντήσεων με τον υπουργό ΥΠΕΧΩΔΕ, τον τότε Υφυπουργό Πολιτισμού Πέτρο Τατούλη, την Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας Πελοποννήσου Αγγ. Αβούρη, αλλά και άλλους πολιτικούς και υπηρεσιακούς παράγοντες. Τελικά δεν προχώρησε ποτέ αυτή η εναλλακτική.

ΑΛΑΛΟΥΜ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΣΧΕΣΕΩΝ!

Πάντως το αίτημα των Γορτυνίων για την ολοκλήρωση της πολύπαθης Ε.Ο. Βυτίνας – Αρχαίας Ολυμπίας παραμένει διαχρονικό, ενώ πάμπολλες είναι εδώ και χρόνια οι υποσχέσεις και δηλώσεις. Η αλήθεια πάντως είναι ότι κάθε εξαγγελία που γινόταν όλα αυτά τα χρόνια από όλες τις Κυβερνήσεις, σύντομα εξανεμιζόταν.

Αλλά μια ακόμη πραγματικότητα αποτελεί και το γεγονός ότι όλα αυτά τα χρόνια κάποιοι δεν διεκδίκησαν όσο θα μπορούσαν το δρόμο, ενώ υπήρχαν και κάποιοι άλλοι που κρατούσαν παθητική στάση. Αυτά είναι άλλωστε γνωστά στους Γορτυνίους και έχουν καταγραφεί, αρκεί κάποιος να κάνει μια ιστορική αναδρομή στο αρχείο της εφημερίδος μας εδώ και 50 χρόνια…

Εμείς πάντως παραθέτουμε ενδεικτικά κάποια χαρακτηριστικά πρωτοσέλιδα της εφημερίδος μας για το επίμαχο θέμα, το οποίο προβάλλουμε σθεναρά όλα αυτά τα χρόνια.

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ

Πάντως σε μια αναδρομή των πιο πρόσφατων εξελίξεων, σε ερώτηση του Βουλευτή Ηλείας Μιχάλη Κατρίνη στη Βουλή (11.12.2021) ο αρμόδιος Υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής αποκάλυψε ότι το αίτημα χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων απορρίφθηκε λόγω χαμηλού κυκλοφοριακού φόρτουσυμπληρώνοντας ότι δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια και για το Ταμείο Ανάκαμψης. Μάλιστα στην αγόρευσή του ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι δεν είναι «έργο εθνικής σημασίας», και για αυτό θα πρέπει πρώτα να ασχοληθεί η Περιφέρεια, προκρίνοντας την ένταξη ενός κομματιού του έργου στα ΠΕΠ των Περιφερειών, αλλά και αναζητώντας άλλους τρόπους χρηματοδότησης! Το παράδοξο είναι ότι λίγους μήνες νωρίτερα ο κ.Καραμανλής σε σύσκεψη που είχε στην Τρίπολη χαρακτήρισε τον δρόμο ως «έργο ζωτικής σημασίας» και ότι προχωρούν όλες οι διαδικασίες.

Από την άλλη και ο Περιφερειάρχης Παν.Νίκας σε δηλώσεις του κατά καιρούς επιμένει για την αναγκαιότητα του δρόμου. Τελευταία φορά που αναφέρθηκε στο θέμα ήταν στη σύσκεψη, που έγινε το καλοκαίρι στη Δάφνη, όπου γνωστοποίησε ότι με επιστολή του στον Κ.Καραμανλή ζήτησε όπως επιταχυνθεί η δημοπράτηση του έργου για να αναζωογονηθεί η πληγείσα περιοχή. Έκτοτε δεν υπήρξε κάποια εξέλιξη.