Δράση επείγοντος χαρακτήρα: Απαραίτητη κατασκευή νέας Γέφυρας στον Αλφειό

Από την Εταιρεία Έρευνας και Προώθησης της Επιστημονικής Αναστήλωσης των Μνημείων ανακοινώθηκε η συμπερασματική ολοκληρωμένη πρόταση που αφορά στο Σύμπλεγμα των Γεφυρών του Αλφειού στην Καρύταινα. Η πρόταση ήρθε ως συνέχεια των εργασιών της Εσπερίδας που πραγματοποιήθηκε στις 28 Φεβρουαρίου, στο Αμφιθέατρο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών.

Η πρόταση αναφέρει το πρόβλημα και τους κινδύνους που παρουσιάζει η νέα έφυρα, η οποία απειλεί την ασφάλεια των χρηστών και το υποκείμενο μνημείο. Προβλέπει δε την άμεση κατασκευή μιας νέας γέφυρας και την καθαίρεση της προβληματικής γέφυρας για την ασφαλή αναστήλωση του μνημείου. Επιπλέον, υπογραμμίζει την ανάγκη άμεσης δράσης για λόγους ασφαλείας και προστασίας του μνημείου.

Δείτε την αναλυτικά:

«ΤΟ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑ ΤΩΝ ΓΕΦΥΡΩΝ ΤΟΥ ΑΛΦΕΙΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΡΥΤΑΙΝΑ, ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ,

ΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ, Η ΕΝΔΕΔΕΙΓΜΕΝΗ ΛΥΣΗ»

  1. Η «νέα γέφυρα» με τις παθογένειες που παρουσιάζει έχει πλέον εισέλθει σε φάση υψηλής επικινδυνότητας τόσο για τους χρήστες (βαρέα  οχήματα), όσο και για το υποκείμενο μείζον Βυζαντινό Μνημείο.  Ο κίνδυνος ολικής κατάρρευσης σε περίπτωση ισχυρού σεισμού είναι πλέον ορατός και πολύ πιθανός.
  2. Οι παθογένειες της «νέας γέφυρας» είναι τόσο έντονες και εκτεταμένες, που πλέον το κόστος επισκευών είναι απαγορευτικό. Εκτιμάται ότι το κόστος επισκευών υπερβαίνει το κόστος κατασκευής μιας «καινούργιας γέφυρας».
  3. Κάθε δαπάνη, είτε για επισκευές, είτε για υποστύλωση της «νέας γέφυρας», οδηγεί μόνο σε μικρή αύξηση του προσδόκιμου ασφαλούς ζωής της, η οποία ούτως ή άλλως είναι μικρό υποπολλαπλάσιο του προσδόκιμου ζωής του υποκείμενου Βυζαντινού Μνημείου. Επομένως κάθε τέτοια δαπάνη κρίνεται ως απολύτως άσκοπη και περιττή. Επί πλέον  δημιουργεί άλλοθι για επικίνδυνη κωλυσιεργία στην ενδεδειγμένη οριστική λύση, η οποία οριστική λύση πέραν της διαχρονικής ασφάλειας, θα προσφέρει μείζονα αναβάθμιση του περιβάλλοντος χώρου της Βυζαντινής Γέφυρας για την απρόσκοπτη αναστήλωσή της από τις αρμόδιες Αρχαιολογικές Υπηρεσίες.

Η αναστήλωση του μνημείου νοείται ότι συνίσταται από δύο σκέλη, αφενός μεν την υλική αναστήλωση, ως η σχετική εγκεκριμένη από το ΚΑΣ μελέτη και αφετέρου δε την «οπτική αναστήλωση» με την απελευθέρωση του μνημείου από την αισθητική και ιστορική αλλοίωσή του εξ αιτίας της υπερκείμενης άσχετης κατασκευής.

  1. Μοναδική λοιπόν λύση είναι η άμεση καθαίρεση της λεγόμενης «νέας γέφυρας» και η κατασκευή «καινούργιας γέφυρας» σε κατάλληλο σημείο και σε μικρή απόσταση στα ανάντι του ποταμού, με κατάλληλη προσαρμογή της όδευσης της οδοποιίας.
  2. Η άμεση χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση καθαίρεση, με πρόβλεψη απόλυτης ασφάλειας κατά την διάρκειά της για το υποκείμενο μνημείο, επιβάλλεται για πολλούς λόγους:

* ο κίνδυνος μεγάλου δυστυχήματος με βαρύ όχημα είναι άμεσος.

* ο κίνδυνος καταστροφής του υποκείμενου μνημείου από σεισμό ή από μείζον δυστύχημα είναι πιθανός.

* υπάρχει η εκφρασμένη επιθυμία των αρμόδιων του Υπουργείου Πολιτισμού να μην καθυστερήσει το έργο της αναστήλωσης της Βυζαντινής Γέφυρας, το οποίο έργο και θα την ενισχύσει έναντι ακραίων φαινομένων, που έχουν πλέον γίνει συχνότερα και εντονότερα  λόγω της κλιματικής αλλαγής.

  1. Το εξαιρετικά επείγον της καθαίρεσης της «νέας γέφυρας» υποστηρίζεται  ιδιαίτερα από τους εξής θετικούς παράγοντες:

* Δεν υφίσταται ως προυπόθεση,  η κατασκευή της «καινούργιας γέφυρας»  να προηγηθεί  της κατεδάφισης της προβληματικής «νέας γέφυρας», επειδή  «τύχη  αγαθή» υφίσταται εναλλακτική οδική σύνδεση Μεγαλόπολης –Ανδρίτσαινας, χωρίς πέρασμα του Αλφειού στην Καρύταινα, μέσω της οδού «Μεγαλόπολη, 4η μονάδα ΔΕΗ, Κυπαρίσσια, Μαυριά, κόμβος με δρόμο προς Ανδρίτσαινα», επαρκούς ποιότητας, με μικρή μόνο χιλιομετρική επιβάρυνση.

* Το κόστος της κατεδάφισης της προβληματικής «νέας γέφυρας» εκτιμάται ότι είναι της τάξεως των 2 – 2,5  εκατομμυρίων ευρώ, δηλαδή ισόποσο του κόστους που προτίθετο η Περιφέρεια να καταβάλλει για την προσωρινή υποστύλωση που πρότεινε η πρόσφατη  μελέτη, και η οποία  υποστύλωση τελικά δεν πρέπει να υλοποιηθεί.

* Η κατασκευή της «καινούργιας γέφυρας»  50 – 100 μέτρα στα ανάντι,  θα μπορεί να υλοποιηθεί, χωρίς πίεση,  σε μεταγενέστερο χρόνο, όταν το επιτρέψει ο οικονομικός προγραμματισμός της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

  1.     Με βάση τα παραπάνω, επιβάλλεται να ανατεθεί άμεσα σε κατάλληλο έμπειρο τεχνικό γραφείο η μελέτη, ασφαλούς για το υποκείμενο μνημείο. κατεδάφισης της «νέας γέφυρας» ώστε αμέσως μετά να δημοπρατηθεί και να εκτελεστεί το έργο της καθαίρεσης.  Οι δύο αυτές ενέργειες πρέπει να υλοποιηθούν στον ελάχιστο δυνατό χρόνο, ώστε να ελαχιστοποιηθούν όλοι οι σχετικοί δυνητικοί κίνδυνοι, τόσο για τους χρήστες  της γέφυρας, όσο και για το υποκείμενο Βυζαντινό  Μνημείο. Εκτιμάται ότι η μελέτη μπορεί να ολοκληρωθεί σε χρόνο 3 – 4 μηνών, ώστε αμέσως μετά να αρχίσουν οι διαδικασίες της δύσκολης καθαίρεσης της «νέας γέφυρας».
  2. Κυρίαρχη συμπερασματική πρόταση και ευχή, εκ των εργασιών της εσπερίδος,  είναι η κατεπείγουσα σύγκληση μιας τριμερούς σύσκεψης Υπουργείου Πολιτισμού, Υπουργείου Υποδομών και Περιφέρειας Πελοποννήσου, η οποία θα εξετάσει και θα λύσει όλα τα σχετικά τεχνικά και οικονομικά προβλήματα, προς όφελος των ενδιαφερόντων της Περιφέρειας, του συμφέροντος του τοπικού πληθυσμού και η οποία διάσκεψη θα διασφαλίσει τόσο την διάσωση όσο και την ανάδειξη του μείζονος μνημείου της Βυζαντινής Γέφυρας του Αλφειού στην Καρύταινα.

 

ΤΟ ΤΑΧΥΤΕΡΟΝ ΤΟ ΑΣΦΑΛΕΣΤΕΡΟΝ.

Αθήνα 01/03/2024